Android Pie نام سیستم عامل Android P گوگل است که در ادامه سال جاری میلادی و پس از آن برای گوشی های Pixel و Essential منتشر خواهد شد.

این بروزرسانی تغییراتی در ظاهر، میانبرهای مفید و نیز هوش مصنوعی را ارائه خواهد کرد تا گوشی های با این سیستم عامل گوگل بیش از پیش شخصی، کاربردی و دارای کاربری ساده شوند.

Android 9 Pie features

اگر گوشی های Pixel دارید می توانید هم اکنون از طریق بخش بروزرسانی دستگاه  آندروید 9 را دریافت کنید، گوشی های Essential نیز در روز عرضه این بروزرسانی را دریافت خواهند کرد.

نخستین گوشی هایی که Android 9 Pie را خواهند داشت شامل اینها هستند:

  • Google Pixel 2
  • Google Pixel 2 XL
  • Google Pixel
  • Google Pixel XL
  • Essential Phone

گوشی های شرکتهای زیر نیز که نسخه بتای Android Pie برای آنها عرضه شد، بروزرسانی کامل را در انتهای پاییز امسال (30 آذر 1397) دریافت خواهند کرد:

  • Sony
  • Xiaomi
  • HMD Global
  • Oppo
  • Vivo
  • OnePlus
  • Select Android One phones

اما درباره گوشی های دیگر شرکتها چون Samsung، LG، Motorola و غیره به مرور در ماههای آتی و نیز در طول سال 2019 این بروزرسانی را خواهند داشت.

ویژگی های اصلی Android Pie

طول عمر تطبیقی برای باتری

یک ویژگی هوش مصنوعی Android Pie آن است که می آموزد شما در ساعات آتی از چه برنامه هایی استفاده خواهید کرد و یا سراغ آنها نخواهید رفت.
حالت تطبیقی باتری باعث کاهش 30% در مصرف پردازنده هنگام فراخواندن برنامه ها شده است و بطور کلی چند ساعتی بیشتر می توانید از گوشی خود استفاده کنید.
طی همکاری گوگل با Deep Mind الگوریتمهای یادگیری این نسخه از آندروید پیشرفت بسیاری کرده تا تاثیر مثبتی بر مصرف باتری بگذارد.

 

نور صفحه تطبیقی

گوگل سیستم کنونی روشنایی خودکار صفحه را به اندازه کافی خوب ندانسته و گفته سیستم جدیدتر تطبیقی با شرایط محیط را در Android Pie استفاده کرده که 50% کاربرانی که نسخه آزمایشی Android Pie را داشتند، دیگر بطور دستی نور صفحه گوشی خود را تنظیم نکرده و به این سیستم خودکار تکیه کردند.

 

استفاده از برنامه ها

گوگل سیستم حدس جدیدتری به بخش برنامه ها اضافه کرده است.
پیش از این در این بخش فهرستی از آخرین برنامه های استفاده شده نمایش داده میشد که مفید بود، اما در Android Pie قرار است با توجه به الگوی استفاده شما از برنامه ها، لیستی از برنامه هایی که احتمالا شما قصد استفاده از آنها را دارید نمایش داده شوند.

 

بخش App slices

این بخش مشابه 3D Touch در سیستم عامل iOS شرکت اپل است، بدین صورت که میانبرهای بیشتری روی آیکون برنامه ها در دسترس خواهند بود تا کاربر بدون نیاز به باز کردن و گشتن در منوهای برنامه، به بخشهای پراستفاده برنامه دسترسی سریعتری داشته باشد.

App slices Android Pie

تغییرات سیستم راهبری در Android Pie

با تنها یک کلیک دکمه home بخش راهبری ساده تر و پر بار تر از گذشته در دسترس خواهد بود.
در هر جای سیستم عامل که باشید با بالا کشیدن صفحه آخرین برنامه های در حال اجرا و نیز 5 برنامه که احتمالا قصد استفاده از آنها را دارید خواهید دید.
یکبار دیگر صفحه را بالا بکشید تا بخش کامل برنامه ها را ببینید.
می توانید با سرعت بیشتری نسبت به گذشته با حرکت به چپ و راست، به برنامه های خود دسترسی داشته باشید.

 

بهبود تنظیم صدا و چرخش صفحه

ازین پس کم و زیاد کردن با دکمه تنظیم صدا، صدای رسانه ای گوشی را تنظیم می کند و نه صداهای هشدار، که البته با وجود به نمایش درآمدن آیکن جدید صداهای هشدار در این زمان، می توانید صداهای آن را نیز همان لحظه تنظیم کنید.

صفحه نیز بجای چرخش اتوماتیک ناخواسته هنگام افقی شدن گوشی، آیکون چرخش صفحه را به نمایش در می آورد تا اگر واقعا قصد فعال کردن آنرا دارید، انتخابش کنید.

 

سیستم Digital Wellbeing یا تندرستی دیجیتال در Android Pie

 

بدیهی است که ما از گوشی های هوشمند خود زیاد استفاده می کنیم، و بخصوص احتمالا شما (چراکه همین الآن افتخار بودن شما در سایت خود را داریم!)، اما چه مدت استفاده داریم؟

سیستم Digital Wellbeing شما را مطلع می کند که چه مدت از گوشی و نیز برنامه های خاص آن استفاده می کنید، تا به این طریق شما را به تغییر در الگوی استفاده و صرف زمان ترغیب کند.

همچنین تنظیماتی برای زمان بندی استفاده از هر برنامه وجود دارد تا با گذر از سطح آستانه تعیین شده توسط خود شما، پیغام هشدار دهد.
همچنین سیستم جدید «هیس» تعبیه شده که هنگامی که گوشی خود را روی صفحه می خوابانید، به حالت «مزاحم نشوید» رفته تا هیچ پیغام و صدای هشداری باعث اذیت شدن شما نشود.