با گسترش روز افزون دستگاههای دیجیتال از قبیل گوشی های هوشمند موبایل، تبلت ها، انواع دوربینهای عکاسی و فیلمبرداری، هدست و هندزفری و ایرباد، پرینترها و اسکنرها و تمام دستگاههایی که از طریق کابل USB شارژ شده و یا به رایانه متصل می شوند، کابل های مخصوص هر یک از آنها با پورت خاص نیز انواع مختلفی داشته که باعث سردرگمی کاربران، خرید کابل اشتباه برای دستگاه خود و یا نامگذاری اشتباه برای آنها شده است.

در این مطلب انواع کابلهای USB و کاربرد آنها در دستگاههای مربوط را توضیح خواهیم داد.

USB-A (یو اس بی اِی)

USB-A-Connector

این اتصال استاندارد و معمولی است که در انتهای همه کابلهای USB وجود دارد و به درگاه USB آداپتور شارژر یا رایانه و لپ تاپ، بسیاری از تلویزیون ها، پنل خودرو، دستگاههای پخش صوت و غیره متصل می شود تا شارژ دستگاه و یا نیز انتقال داده را انجام دهد.

شما در هر دو انتهای کابل یک دستگاه این پورت را ندارید، مگر اینکه کابل افزایش طول USB باشد، بلکه انتهای دیگر دارای یکی از پورتهای زیر است.

USB-B (یو اس بی بی)

USB-B-Cable

این اتصال دهنده نسبتا قدیمی است و امروزه در اغلب دستگاهها بکار نمی رود. پورت آن مربعی شکل است و بیشتر به پرینتر ها و دستگاههای مشابه متصل می شود. در دیگر دستگاهها پورتهای جدید دیگری استفاده می شوند.

Mini-USB (مینی یو اس بی)

Mini-USB-Cable

همانطور که از نام آن نیز پیداست پورت آن اندازه کوچکی داشته و در برخی انواع دوربین های عکاسی و فیلمبرداری، دستگاههای پخش mp3 و دیگر دستگاهها یافت می شود و اغلب با micro-USB به اشتباه گرفته می شود.

Micro-USB (میکرو یو اس بی)

Micro-USB-Cable

این درگاه نیز کوچک اندازه بوده و در بیشتر دستگاهها از گوشی های موبایل آندرویدی تا پاور بانک ها و هدفون های بلوتوثی یافت می شود.
امروزه اما بیشتر گوشی های هوشمند به پورت جدیدتر USB-C کوچ کرده اند.

USB-C (یو اس بی سی)

USB-C-Cable

این پورت جدیدترین در کابل های یو اس بی است که واضح است یک انتهای آن USB-A و انتهای دیگر USB-C است.
این پورت به سرعت در میان تولید کنندگان جا باز کرده و در بیشتر گوشی های آندرویدی جدید مثل Samsung Galaxy S9 و Google Pixel یافت می شود.
مدلهای جدید لپ تاپ های MacBook و MacBook Pro اپل نیز خود را فقط به این پورت مجهز کرده اند و فاقد USB-A هستند.

احتمالا در کنار نام USB-C رابط Thunderbolt نیز به گوش شما رسیده است که یک ارتباط انتقال داده ای بسیار سریع از طریق کابلهای USB-C است و امور مختلفی چون انتقال تصاویر با وضوح بالا را ممکن ساخته است.
البته تمام کابلهای USB-C ویژگی Thunderbolt 3 را پشتیبانی نمی کنند، برای مثال جدیدترین مدلهای MacBook Pro اپل دارای چند درگاه Thunderbolt 3 USB-C هستند اما درگاههای USB-C مک بوکهای معمولی از Thunderbolt 3 پشتیبانی نمی کنند.

به این دلایل USB-C کمی سردرگم کننده است و بسته به هر دستگاهی می تواند صرفا یک پورت USB باشد یا قابلیتهای چندگانه دیگری هم داشته باشد.

Lightning Cable (کابل لایتنینگ)

Lightning-Cable

این یکی البته جزو کابلهای استاندارد USB محسوب نمی شود و یکی دیگر از محصولات سیاستهای انحصار طلبی شرکت اپل است که از سال 2012 در گوشی های موبایل آیفون و آیپد بکار می رود تا این دستگاهها را از مسیر Lightning به USB به کامپیوتر و شارژر متصل کند.

USB OTG (رابط او تی جی)

USB-C-to-USB-A-Adapter

USB OTG (On-The-Go) رابطی است برای انتقال مستقیم داده بین دو دستگاه بدون نیاز به یک کامپیوتر، مانند زمانی که می خواهید یک کیبورد با کابل USB را مستقیم به گوشی آندرویدی خود متصل کرده و استفاده کنید.

سرعت های انتقال در USB

ارتباط USB طی زمان علاوه بر تغییر در پورتهای گفته شده در بالا، با تغییر در سرعت انتقال داده نیز همراه بوده است.

USB 1.x

USB 1.0 نخستین بار در سال 1996 معرفی شد و خیلی زود با USB 1.1 جایگزین شد اما امروزه بندرت آنرا پیدا می کنید چرا که منسوخ شده است.

USB 2.0

در سال 2000 یو اس بی به نسخه جدیدتر 2.0 بروز شد که سرعت انتقال بسیار بالاتری نسبت به سری 1 داشته و با انواع اتصال های گفته شده بالا نیز سازگار است.

USB 2.0 در اغلب دستگاهها بکار می رود از جمله حافظه های فلش، بیشتر موس و کیبوردها و دستگاههای مشابه. اگر نشان USB 3 روی یک کابل یا پورت دستگاهی نباشد، آنچنان که در ادامه توضیح خواهیم داد، پس آن کابل یا پورت حتما USB 2.0 است.

USB 3.x

USB-3-Blue

USB 3.0 نخستین بار در سال 2008 معرفی شد و نسخه های جدیدتر 3.1 و 3.2 آن نیز بعدها وارد صحنه شدند و سرعت انتقال داده بسیار سریعتری نسبت به USB 2.0 دارد. البته برای بهره مندی از این سرعت، باید هر دو دستگاه مرتبط دارای این پورت باشند، مثلا اگر لپ تاپ شما دارای درگاه USB 3.x است اما حافظه جانبی شما هنوز از نوع USB 2.0 است، سرعت انتقال داده بین آنها محدود به همان سرعت USB 2.0 خواهد بود.

برای تشخیص راحت و سریع درگاه یا کابل USB 3 رنگ آبی در آن بکار رفته است در حالی که USB 2.0 اغلب به همان رنگ سفید است.
دستگاهها و کابلهای USB 3 و USB 2.0 با یکدیگر سازگار هستند اما استفاده در این حالت محدود به سرعت USB 2.0 خواهد بود.

لازم به ذکر است کابلهای USB-C همگی از نوع USB 3 هستند، برای درک جامع تر تصویر زیر گویاتر خواهد بود:

USB-2-3-Types